Menu

Hvilke browsere virker?

Denne debatplatform fungerer både på Mac og PC. For at give den bedste sikkerhed og funktionalitet er det nødvendigt at have en ny og opdateret internet browser på sin computer. Der kan både bruges:

Internet Explorer
Safari
Firefox og
Google Chrome



Hvis du oplever problemer på debatsiden i forbindelse med oprettelse af profil eller andre situationer og har du en internetbrowser af ældre dato, kan det anbefales at opdatere den browser du har eller at hente en ny og gratis browser. Det vil både forbedre din computers sikkerhed og dens funktionalitet.

En gratis Firefox browser kan hentes her: https://www.mozilla.org/da/firefox/new/


En gratis Google Chrome kan hentes her: https://www.google.dk/chrome/browser/desktop/

Find rundt på siden

Der er mange muligheder for at finde frem til det du søger på debatsiden. Når du skal finde et nyt sted hen på siden, kan du anvende menuen i toppen samt de links og knapper der er på hver enkelt side.

På forsiden kan du få et overblik over det vigtigste lige nu. Der er tidsplan, en knap der hjælper dig direkte ind til debatten, oversigt over nogle af de debatemner der er i gang, mulighed for at tilmelde

sig nyhedsbrev osv. Hvad der er tilgængeligt på forsiden kan variere igennem processen, men målet er, at det der er vigtigst for at få overblik, ligger her.

I alle menuer på debatsiden skal du ofte scrolle ned ad siden for at se alt indholdet. Det er en let måde at orientere sig på, som også fungerer rigtig godt på mobile enheder.

Opret og administrer profil

Alle har adgang til at læse indholdet på debatsiden, men vil du deltage aktivt ved at skrive indlæg og kommentarer, skal du have en brugerprofil, der gør at du ved hvem du debatterer med.
Det er kun dit kaldenavn og navnet på din kommune, der er synligt for andre der benytter debatsiden. De andre oplysninger der bliver givet, anvendes bl.a. af kommunen til at kunne følge op på dine indlæg og kommentarer, samt at henvende sig målrettet til dig, hvis der sker noget i projektet, som kunne være relevant for dig at vide.

Du kan oprette en profil øverst til højre på skærmen under "login", hvor du vælger "opret bruger". Når du opretter en profil, får du automatisk en "Min side" hvor du kan holde styr på alle dine aktiviteter samt rette dine brugeroplysninger.
Her kan du også redigere dine profiloplysninger, tilføje et billede, markere hvilke interesser du har i debatten osv.

Hvis du ønsker at slette din profil igen, sker det også fra "Min side". Når du trykker på "rediger profil" kommer der et rødt bånd frem, hvor du kan trykke på "slet min profil". Vælger du at gøre dette, slettes alle oplysninger om dig i profilen, men dine indlæg og kommentarer mv. som har været synlige for alle, vil fortsat være synlige med dit navn på.

Følg dine interesser

I menupunktet "baggrund" kan du se information og materiale som er relevant for debatten. Noget vil fremstå som tekst mens andet vil fremstå som links til dokumenter.

Under menupunktet "Debat" finder hele debatten sted. Nogle debatter kan bestå af rigtig mange tema'er og omhandle forskellige steder i kommunen. Først vælger du hvilket tema du er interesseret i og bagefter vælger du hvilket område du er interesseret i. Når du trykker på knapperne finder du med det samme søgeresultatet nedenfor.



Når du har en profil får du automatisk en hjælpefunktion der hedder "Min side". Her kan du redigere dine interresseområder, så der automatisk holdes styr på hvad der sker indenfor de områder du interesserer dig for. På "Min side" kan du se de ind-læg, som du følger og kan vælge om du vil have notifikationer på mail når der er nyt.

Her har du også overblik over hvilke indlæg og kommentarer du selv har skrevet ligesom du har overblik over din lukkede arbejdsgruppe hvis du er med i sådan en.

Indlæg og kommentarer

På debatsiden skelnes der imellem "indlæg" og "kommentarer". Et indlæg er starten på et nyt debatemne, som ikke findes på debatsiden i forvejen. En kommentar er dit bidrag til en eksisterende debat.

For at sikre overblikket på debatsiden, er det vigtigt at skrive kommentarer under et emne hvis det er der i forvejen, og kun oprette et nyt indlæg hvis emnet ikke i forvejen er repræsenteret. Det sikrer at der ikke kører parallelle debatter om samme emne på samme debatside.

Opret indlæg

Når du vil starte et nyt debatemne trykker du på "opret indlæg". Du bliver bedt om at skrive et emne som overskrift, der skal fortælle hvad dette debatemne handler om.

Skriv en tekst der gør rede for det emne du ønsker at debattere og stil gerne spørgsmål, til det som du særligt ønsker at snakke om. Husk at skrive i en ordentlig tone. Så har du gjort hvad du kan for at kommentarerne bliver skrevet på samme måde.

Du kan tilknytte op til 10 filer (i formaterne .pdf, .png, .gif, .jpg og .jpeg) til et indlæg, som underbygger emnet.

Hvis du ikke når at skrive dit indlæg færdigt, kan du vælge at gemme en
kladde. Den kan du så skrive videre på senere. Kladden finder du på "Min side".

Til sidst skal du vælge hvilke temaer og områder dit indlæg er relevant for. Det er vigtigt kun at vælge dem der er relevante, da det så bliver meget nemmere at finde de ting på siden som interesserer dig.

Når dit indlæg er færdigt, trykker du på "publicer" hvorefter indlægget er offentligt. Herefter kan der ikke rettes i indlægget og det kan ikke slettes igen.

Opret kommentar
Under et debatemne er det nemt at deltage i debatten med en kommentar. Tryk på knappen "opret kommentar". Herefter kommer der et tekstfelt som du kan skrive i. Ud over teksten har du mulighed for at tilknytte én fil (i formaterne jpg, gif, png og pdf) til din kommentar.

Når du trykker på "Opret kommentar" bliver din kommentar synlig for alle og kan ikke rettes eller slettes.

Husk at skrive i en ordentlig tone. Så har du gjort hvad du kan for at kommentarerne bliver skrevet på samme måde.

Deltag i lukket arbejdsgruppe

I nogle processer tilbydes der lukkede arbejdsgrupper. Det er kun projektlederen i kommunen der kan give dig adgang til sådan en gruppe.

På "Min side" vil du have overblik over hvad der sker i arbejdsgruppen, ligesom du kan få direkte adgang til den lukkede gruppe, ved at trykke på "gå til arbejdsgruppe". Kun gruppemedlemmerne har mulighed for at se materiale, indlæg og kommentarer der lægges her.

I arbejdsgruppen fungerer debatten ligesom på den åbne debat, men herudover kan du dele dokumenter med dine øvrige gruppemedlemmer. I højre side kan du se liste over de seneste
dokumenter der er delt i gruppen, og trykker du på "administrer", får du adgang til hele listen. Her kan du selv uploade dokumenter ligesom du kan hente de dokumenter som de andre har lagt op.

Det er muligt at slette de dokumenter man selv har lagt op. Hvis en gruppe arbejder i samme word-dokument vil det være synligt præcist hvilket et dokument der er det nyeste.
Når du er medlem af en arbejdsgruppe og skriver et indlæg, får du en ekstra valg-mulighed. Du skal nemlig vælge om dit indlæg skal blive synligt i din lukkede gruppe eller i det åbne debatforum.
For at sikre en levende og åben debat, opfordres der til at mest muligt af debatten finder sted i det åbne forum.

De medarbejdere ved Aarhus Kommune der faciliterer processen, kan følge med i hvad der debatteres og deles i de lukkede arbejdsgrupper.