Tranbjergs trafik/letbane og 4A

Knap 8000 mennesker bor i Tranbjerg, som lige nu har en rimelig offentlig transport til og fra Århus i hyppighed og rutenet. Men, men... letbanens fremfærd ændrer forholdene i lang tid til det negative. Fordi der skal spares, fordi letbanen er dyrere end forventet - så bussernes frekvens går ned - og ruterne ændres. Hvis den plan føres ud i livet. Der skal såmænd ikke så meget til at få det til at hænge sammen fremfor den plan, som blev fremlagt på et borgermøde 4. februar. Hvis 4A fortsat deles mellem en østlig og vestlig linjeføring, kunne der fortsat blive tale om en rimelig frekvens og en mindre belastende rute. Det er jo ikke smart, hvis ruten bliver længere, for det mindsker interessen for at bruge bus fremfor bil. Og hele meningen med den kollektive trafik må da være at udbyde en tæt, effektivt, hyppig busforbindelse for flest mulige mennesker, så færre vælger bilen, som jo ikke miljømæssigt er interessant at få til Midtbyen.
I øvrigt bør letbanen have et stop ved Tranbjerg Øst (Hyrdevænget), da der er kraftig udbygning af Obstrup-området med mange hundrede nye boliger under opførelse. Måske 1000 beboere i løbet af det kommende år bør sammen med de øvrige beboere i Tranbjerg Øst give basis for et stop for letbanen. Og det kan måske så på lidt længere sigt føre til ændringer/besparelser på 4A-ruten til øst.
Noget andet: hvorfor er letbanen ikke dobbeltsporet fra Århus H til Mårslet. Der bør da være basis for en hyppig frekvens på letbanen helt til Mårslet.
 
INDLÆG AF
STIG
Kommune: Aarhus
Dato: 11.02.2016
Tema:
Klima
Offentlig transport

Kommentar på indlæg

Der er ingen kommentar til dette indlæg pt.